- To wydarzenie minęło.
PENDERECKI/WAJNBERG dyr. J.Kaspszyk
8 lutego 2023 g. 19:00 - 21:00
40zł – 80zł Penderecki VI SymfoniaChinesische Lieder / Pieśni chińskie
M. Wajnberg XXI SymfoniaKadysz na sopran i orkiestrę op. 152
Orkiestry teatrów operowych rzadko sięgają po repertuar, który – w dość naturalny sposób – kojarzy się z koncertami filharmonii. Scena pod Pegazem, gdzie obecnie trwa remont, po raz kolejny łamie utarte schematy i wprowadza nową dynamikę w życie kulturalne Poznania prezentując w Auli Uniwersyteckiej symfonie znakomitych kompozytorów. Wajnberg i Penderecki, bo to o nich mowa, będą bohaterami koncertu otwierającego lutowy repertuar poznańskiej Opery. Dwóch kompozytorów, dwa spojrzenia na muzykę, dwie różne stylistycznie symfonie, które łączy siła emocji i niezwykła ekspresja. W koncercie wystąpią: Małgorzata Olejniczak-Worobiej (sopran), Szymon Mechliński (baryton), Anna Krysztofiak (erhu) oraz Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka.
Zapraszamy do Auli Uniwersyteckiej w środę, 8 lutego, o godz. 19:00 na spotkanie z poznańską Operą w symfonicznej odsłonie. Będzie nam niezwykle miło spędzić ten wyjątkowy wieczór wspólnie z Członkami Wielkopolskiej Izby Przemysłowo Handlowej!
8 lutego 2023 godz. 19.00, AULA UNIWERSYTECKA
Pomiędzy melancholią a radością życia, kameralną fakturą i monumentalnym brzmieniem… Wajnberg i Penderecki to bohaterowie lutowego koncertu przygotowanego przez Jacka Kaspszyka z muzykami Teatru Wielkiego. VI Symfonia „Pieśni chińskie” Krzysztofa Pendereckiego to najbardziej liryczna i najłagodniejsza kompozycja w jego dorobku. Orientalne inspiracje utworu oddaje nie tylko warstwa tekstowa, będącą parafrazą wierszy starochińskich poetów, ale także użycie erhu – dwustrunowego instrumentu chińskiego, który odzywa się w intermezzach, na swój sposób podsumowując każdą z pieśni – mieszając radość ze smutkiem. Również kompozycja Wajnberga, pomimo że jest wspomnieniem grozy II wojny światowej, niesie pocieszenie. Wajnberg – kompozytor trzech światów, jak książkę o nim zatytułowała Danuta Gwizdalanka – napisał XXI Symfonię „Kadysz” w hołdzie ofiarom warszawskiego getta. Sam twórca stracił najbliższych w czasie wojny. Wplecione w muzyczną tkankę symfonii cytaty przywołują postać ojca kompozytora, który był skrzypkiem. Z pamięci wyłaniają się zatem chwile szczęśliwe i bliskie, odsuwając tym samym grozę i strach. Koncert Penderecki/Wajnberg – pomiędzy orientalnym kolorytem i modlitewnym lamentem warto poszukać nadziei.